Årets första bok är läst – en fransk författaren upptäckt

Nu på jollovets sista dag är det dags att sparka igång bloggandet och min tanke är att det nu ska bli på allvar. Vad ska jag skriva om? Jo, tanken är att det ska bli om böcker av alla de slag som jag läser, mitt liv som lärare och det kanske slinker in lite om det privata livet också då jag ser att allt är inflätat i varandra.

Boken som jag har avslutat idag är min första i läsutmaningen Månadens språk som Ugglan & boken har givit sig i kast med och som jag har hängt på. I januari ska det lästa vara skrivet på franska men jag har så klart läst i svensk översättning då mina studier i franska avslutades i år 2 på gymnasiet och således är antika, eller nåväl i alla fall bortglömda. Jag har inte precis läst så många franska författare, förutom när jag läste Voltaire, Proust och Zola bland andra under mina litteraturvetenskapliga studier. Kanske 2018 kan bli ett år då jag läser lika mycket skönlitteratur som jag gjorde under de studierna men nu utan att analysera på ett lika utvecklat sätt.

Hjärtat i vår vänskap av Anna Gavalda är den bok som jag valde att läsa. Ingången vid valet av boken för mig var att jag ville läsa en nutida författare och denna bok fanns hos Storytel. Jag använder den appen i stor utsträckning när jag läser och jag kommer att berätta mer om anledningarna till det i ett senare blogginlägg.

Jag är väldigt glad att jag gav mig i kast med Anna Gavaldas bok för den bjuder på en utvecklingshistoria för de två huvudpersonerna Billie och Franck. De är båda två annorlunda personer och som barn träffas de kring ett teaterprojekt. Billie är flickan som kommer från hemska sociala förhållanden och Franck ger henne en öppning till mer stabilitet då de två träffas och övar på sin dialog hos Francks mormor. Från dessa möten utvecklas de bådas väldigt starka vänskap och vi får följa med dem upp i tidig vuxenålder. Det är vänskap som prövas och liv som levs på ett tufft sätt men på väldigt olika sätt för de båda. Kontrasterna är ständigt närvarande i boken i form av de tuffa förhållandena som trots allt lyfts av den osjälviska, starka vänskapen. Detta är en bok som jag kan rekommendera till läsare från gymnasieåldern och uppåt, då just barndoms- och ungdomsskildringar brukar vara intressanta för ungdomar. Identitetsskapande tar stor plats i denna bok. Jag har förstått att Gavalda behandlar detta ämne i flera av sina böcker vilket gör att jag tror att jag ska återkomma till henne senare i år.

Imorgon är det återigen dags för oss lärare att börja arbeta vilket jag ser fram emot. Det är alltid roligt att träffa kollegerna och höra deras julhistorier. De första dagarna är på min skola fylld med möten av olika slag och ny kunskap utifrån arbetssätt vi ska implementera. Det ska bli spännande och intressant. Det roliga är när skolan fylls med elever och det gör den fullt ut på torsdag.

Jag önskar alla lärare och elever en fantastisk vårtermin 2018 fylld med nya utmaningar och många läsupplevelser av olika slag. Det gör jag med en bild jag tog under förmiddagens joggingtur i skogen. Naturupplevelser i rörelse i mängd är en av de saker jag har som mål att fylla mitt liv med. Jag har hittills under året fått med mig längdåkning i Åre samt jogging och promenader i Immeln. Här är det Skåne som visas. Jag hörde faktiskt fåglar sjunga idag. Kan det vara för att uppmuntra till gott arbete för oss som verkar i skolan?

Lämna en kommentar